AYURVEDYJSKIE ZABIEGI UPIĘKSZAJĄCE

Ayurvedyjska terapia upiększająca obejmuje dbałość o skórę, włosy i paznokcie, a także używanie specjalnych preparatów kosmetycznych do codziennego stosowania. Wykwalifikowany ayurvedyjski specjalista w tej dziedzinie może zaproponować wiele zabiegów upiększających na twarz i całe ciało. Obecnie wykonuje się różne rodzaje takich zabiegów, przynoszących dobroczynne skutki częściom ciała poddawanych danemu zabiegowi. Współczesny specjalista w dziedzinie kosmetyki dysponuje wiedzą z zakresu anatomii i fizjologii, kosmetologii itd.

Podstawowymi zabiegami terapii upiększającej są masaż twarzy i szyi oraz zabiegi na całe ciało, które obejmują oczyszczanie, kąpiele parowe, złuszczanie, nakładanie masek itp.

Zabiegi te poprawiają ogólny wygląd skóry. Wykwalifikowany specjalista będzie w stanie zalecić też zabiegi dobrane indywidualnie do stanu skóry i jej typu, w zależności od tego, czy jest sucha, tłusta czy wrażliwa.

Wszystkie zabiegi ayurvedyjskie opierają się na zasadach holistycznych, należą więc do nich praktyki z zakresu aromaterapii i refleksologii. Innym popularnym holistycznym zabiegiem z regionu Indii i Sri Lanki jest masaż głowy.

Każdy, kto chce poprawić swój wygląd powinien regularnie poddawać się tym zabiegom, dzięki którym odzyska zdrowie, naturalne piękno i promienną cerę.

Piękno zewnętrzne i wewnętrzne – rezultaty, które zakrawają na cud!

SOUNDARYAVARDHINI (terapia upiększająca)

Ayurveda wyraźnie wskazuje na powiązanie naszego piękna zewnętrznego z wewnętrznym. Żyjąc uważniej, lepiej o siebie dbając zapracujemy na promienny wygląd. Według  ayurvedy  uroda zależy od naszego ogólnego stanu zdrowia – dopiero kiedy jest on zadowalający możemy starać się upiększyć swoje ciało poprzez stosowne codzienne działania. Bardzo istotne jest właściwe rozumienie potrzeb swojego ciała oraz rozwijanie i utrwalanie dobrych nawyków.

Zgodnie z nauką ayurvedy twarz jest połączona z mózgiem. Dokładny masaż twarzy aktywuje głęboko położone ośrodki w mózgu i poprawia krążenie, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie całego organizmu. Masaż taki znosi także napięcie mięśni twarzy, szyi, barków i pleców, i przywraca równowagę energetyczną w całym ciele. W pełnej wersji masażu terapeuta nakłada specjalne ekstrakty ziołowe – mieszanki o specyficznych właściwościach leczniczych, zawierające także kilka kropli olejków roślinnych, dla przyjemnego zapachu.

W tej unikalnej metodzie do masażu wykorzystuje się mieszanki ziołowe przygotowywane według starożytnych receptur, które przywracają skórze elastyczność, jednocześnie odżywiając i odmładzając cały organizm. Dodatkowe korzyści płynące z masażu tego rodzaju to detoksykacja i stymulacja procesów regeneracyjnych całego ciała  oraz dokładne oczyszczenie skóry.

W trakcie masażu przez 15 do 20 minut uciskane są specjalne punkty. Owinięcie ciała materiałem wzmaga pocenie i wspomaga detoksykację; skóra wolna od toksyn lepiej absorbuje składniki ziołowych mieszanek, dzięki czemu uzyskujemy maksymalną korzyść z zabiegu.

MUKHASOUNDARYAVARDHINI (Mukha Lepana) – zabiegi na twarz

Jest to kolejny system zabiegów, najczęściej stosowanych u kobiet, choć przynosi wspaniałe rezultaty u osób obu płci.

Mieszanka ayurvedyjskich ziół w postaci pasty jest nakładana na twarz na określony czas, a następnie zmywana. Zabieg ten poprawia koloryt skóry i cerę. Można w nim wykorzystywać wiele różnych rodzajów ziołowych past. Efektem zabiegu jest oczyszczenie i odżywienie skóry, a także – do pewnego stopnia – redukcja zmarszczek. Regularne stosowanie pary ziołowej i past wygładza zmarszczki i poprawia ogólny stan skóry.

 

MIGRENY

Starożytny ayurvedysjki system uzdrawiania poświęca migrenie wiele miejsca, podając jako jej przyczyny zbyt wiele suchych pokarmów, nadmiar jedzenia i aktywności fizycznej. Obecnie wiadomo, że niestrawność, napięcie mięśniowe, bezsenność i stres także mogą skutkować tymi silnymi bólami głowy.

Ayurveda traktuje migrenę jako wynik zaburzenia równowagi trzech dosz, wpływających na ciało i ducha człowieka. Teoria ta zapewne różni się od innych – inne są więc także podstawy terapii.

Według ayurvedy leczenie migrenowych bólów głowy zaczyna się od nasya – stosowania kropli do nosa, preparatów sypkich, a następnie olejów i delikatnego masażu głowy, a także dymu zawierającego substancje lecznicze, wdychanego przez nos (dhurampana), zabiegów shirodara i delikatnego masażu ciała. Poza zestawem zabiegów niezwykle istotna jest dieta. Preparaty ziołowe mają za zadanie przywrócić równowagę trzech dosh, poprzez zredukowanie przyczyny bólu (konkretnej doshy). Pacjentom zaleca się także odprężenie, fizyczne i psychiczne, oraz spożywanie większej ilości wodnistych warzyw i unikanie ostrych przypraw, ananasów, orzeszków ziemnych, kapusty, octu, sosów, napojów alkoholowych itp., a także wystawiania się na bezpośrednie działanie słońca.

Prostym zaleceniem jest – kiedy ból migrenowy dopiero się zaczyna – pociągać za płatki uszu ziewając szeroko, co obniża ciśnienie w naczyniach krwionośnych i redukuje ból. Można też spróbować wywołać kichanie poprzez lekkie masowanie nosa.

REUMATYZM

Twórcy starożytnej ayurvedy określali reumatyzm słowem  amavatha, gdyż jest to schorzenie wywoływane przez zaburzenie doszy vatha w organizmie. Amavatha zaczyna się od niewielkich bólów mięśni i stawów, które następnie – jeśli nie wdroży się odpowiedniego leczenia – rozchodzą się na wszystkie części ciała. Postępująca choroba wywołuje ostre bóle i obrzęk stawów, utratę apetytu, pragnienia, smaku i entuzjazmu, gorączkę oraz osłabienie metabolizmu. Według ayurvedy przyczyną reumatyzmu jest odkładanie się toksyn w stawach spowodowane słabym trawieniem. Vata wzrasta w stawach z powodu nagromadzenia ama i prowadzi z kolei do infekcji w mięśniach i stawach, co wywołuje ostre bóle. Nieodpowiednie pokarmy, złe nawyki i brak ćwiczeń fizycznych, zbyt duży wysiłek tuż po spożyciu pokarmów o wysokiej zawartości tłuszczu, słaby układ trawienny – to główne przyczyny rozwoju ama zgodnie z wiedzą zawartą w starożytnych księgach ayurvedyjskich.

Podczas gdy medycyna konwencjonalna nie jest w stanie znacząco złagodzić bólu związanego z reumatyzmem, zabiegi ayurvedyjskie  przynoszą chorym wielką ulgę w cierpieniu. Dzieje się tak dlatego, że terapia ayurvedyjska skupia się na usuwaniu nagromadzonych toksyn i poprawie funkcjonowania układu odpornościowego. Terapia ta ma więc działanie zarówno uzdrawiające, jak i paliatywne, w zależności od stopnia zaawansowania tej chronicznej choroby.

W zależności od klinicznego obrazu choroby można podzielić zabiegi ayurvedyjskie na dwa systemy:

  • Uszkodzenia niweluje się przez panchakarmę (zabiegi oczyszczające ciało), następnie specjalną dietę i konkretne aktywności połączone z odpowiednio dobranym zestawem ćwiczeń fizycznych.

  • Przez przyjmowanie preparatów ziołowych (do użytku wewnętrznego) oraz masaże usuwa się toksyny. Następnie wprowadza się zabiegi takie jak parówki i kąpiele ziołowe. W końcu przychodzi czas na mieszanki ziołowe i specjalne pasty, aplikację różnych olejów i masaże.

ZABURZENIA SNU – Nidranasha

Obok bólów głowy zaburzenia snu są najczęstszą bolączką współczesnego człowieka. Jest wiele powodów, dla których różne sposoby radzenia sobie z tym problemem nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów.  Sen jest najistotniejszym, najbardziej dynamicznym procesem zachodzącym w mózgu. Podczas snu u wszystkich istot żywych zachodzi wiele ważnych czynności:

  • przetwarzanie informacji gromadzonych w ciągu dnia

  • regeneracja organizmu

  • produkcja hormonów

  • regeneracja i reprodukcja komórek

  • usuwanie toksyn

  • umożliwienie odpoczynku niektórym z witalnych organów

Sen uważa się za jedną z podstawowych ludzkich potrzeb. Czas jego trwania różni się jednak w zależności od osoby. Około 25% dorosłych cierpi od czasu do czasu z powodu zaburzeń snu lub bezsenności, podczas gdy 7% cierpi z tego powodu często lub stale.

Z perspektywy ayurvedy bezsenność pojawia się w konsekwencji zaburzenia równowagi vatha. Vatha to zasada ruchu i działania, to lekkość, aktywność, szybkość i zmienność. W zindustrializowanych krajach zachodnich do zaburzenia doszy vatha prowadzi głównie przestymulowanie, stres i nadmierne tempo życia. Skutkuje ono objawami takimi jak napięcie, niepokój, zatroskanie, zimna suchość i konflikty społeczne. Odprężenie staje się coraz trudniejsze. Jest oczywiste, że takie warunki nie sprzyjają dobremu, zdrowemu snowi. Niewłaściwe nawyki żywieniowe, obsesyjne rozmyślanie, brak wysiłku fizycznego i złe nawyki dotyczące snu także wywołują zaburzenia równowagi vatha.

Dokładną przyczynę bezsenności można poznać konsultując się ze specjalistą ayurvedy, który wykona staranne badanie, w tym badanie pulsu,  a następnie zleci indywidualnie dobraną terapię, składającą się ze zharmonizowanych masaży z użyciem olejów, zabiegów shirodara, thakadara, kąpieli stóp i innych zastosowań olejów i ziół. Dodatkowo zlecone zostaną specjalne leki ziołowe. Specjalista zaleci także odpowiednią dietę zmierzającą do redukcji doszy vatha, i w końcu ćwiczenia jogi.

Masaż Marma: dar Sri Lanki

Mimo obecnego dynamicznego rozwoju technik masażu warto czasem zaniechać wpatrywania się w przyszłość by odkryć zapomniane skarby przeszłości. Masaż punktów marma, wywodzący się z ayurvedy, starożytnego systemu uzdrawiania ze sri Lanki, jest takim właśnie klejnotem.

Choć ayurvedyjski masaż punktów marma stosowany jest od 5000 lat, radzi sobie ze stresem i dolegliwościami współczesnego życia w wyjątkowo naturalny, holistyczny sposób. Dopiero niedawno został wprowadzony do świata zachodniego, jednak ośrodki spa na całym świecie już mają go w swojej ofercie.

Zasadą przewodnią ayurvedy jest zapobieganie chorobom poprzez zharmonizowanie rytmu ciała z naturą. Jednym ze sposobów przywracania równowagi uzdrawiających energii organizmu jest właśnie masaż punktów marma. Obejmuje umysł, ciało i ducha – sięga on poza materię ciała, docierając do jego głębszego poziomu. Na tym poziomie właśnie dochodzi do rzeczywistego uzdrawiania. „Marma” to słowo wywodzące się z sanskrytu, które oznacza „ukryty” lub „tajemny”. Z definicji punkt marma jest punktem styku w ciele, gdzie łączą się ze sobą dwa lub więcej rodzajów tkanek, takich jak mięśnie, żyły, więzadła, kości lub stawy. Jednak punkty marma są czymś znacznie więcej niż tylko miejscami połączenia tkanek i płynów ustrojowych – są to przede wszystkim punkty przecięcia witalnej siły życiowej prany (oddechu). „Punkty marma to miejsca, gdzie świadomość (prana) spotyka się z materią; gdzie spoczywa w ciele głęboka cisza”. W ayurvedyjskim przekazie uważa się, że punkty marma mieszczą w sobie trzy filary życia, znane inaczej jako trzy dosze. Zgodnie z filozofią ayurvedy dosze tworzą konstytucję danej osoby. W skład tej trójcy wchodzi vata (powietrze), pitta (ogień) i kapha (ziemia). Człowiek przychodzi na świat w stanie równowagi, czy prakriti. W procesie starzenia czynniki takie jak stres, niezrównoważona dieta czy złe nawyki dotyczące snu wywołują zaburzenia równowagi dosz, co z kolei prowadzi do zablokowania przepływu energii w ciele, aż w końcu stagnacja ta skutkuje dyskomfortem na poziomie fizycznym i mentalnym, a następnie chorobą. Celem masażu punktów marma jest usunięcie bloków energetycznych, poprzez podnoszenie lub obniżanie poszczególnych dosh. Jak telewizor z trzema kanałami każdy punkt marma ma trzy receptory odpowiadające trzem doshom. Podczas  masażu punkty marma są stymulowane w odpowiedniej kolejności, z wykorzystaniem odpowiednich olejków. Mówiąc ściśle nie jest to masaż polegający na uciskaniu rękami ciała – masaż marma to raczej bardzo delikatna stymulacja pewnych punktów. Na ciele jest 107 punktów marma, mierzących od jednego do sześciu cali średnicy.

Punkty marma, a siedem czakr

Główne punkty marma odpowiadają siedmiu czakrom, czy też centrom energetycznym organizmu, podczas gdy mniejsze punkty rozchodzą się promieniście wzdłuż torsu i kończyn. Punkty znajdują się zarówno z przodu jak i z tyłu ciała – 22 na kończynach dolnych, 22 na ramionach, 12 na klatce piersiowej i brzuchu, 14 na plecach i 37 na głowie i szyi. (Umysł uważany jest za sto ósmą marmę). Każdy punkt ma swoją nazwę sanskrycką nadaną przez Sushrutę, jednego z ojców założycieli medycyny ajurvedyjskiej. Punkty marma lokalizuje się i mierzy za pomocą szerokości palca, zwanej anguli. W przeciwieństwie do maleńkich jak główka szpilki punktów w porównywalnych rodzajach terapii, takich jak na przykład akupunktura, punkty marma są stosunkowo duże i łatwiej je znaleźć. Wielu historyków uważa, że inne terapie opierające się na punktach na ciele, włączając w to akupunkturę, akupresurę i refleksologię, wyrosły z wiedzy o marmach. Najistotniejsza różnica między nimi a masażem marma polega  na tym, że większość innych terapii punktowych pracuje poprzez sieć kanałów energetycznych w ciele, czyli meridianów. Punkty marma natomiast są miejscami styku ciała fizycznego i energetycznego, działają jak mosty, przez które przenoszone są informacje między umysłem a organami i tkankami ciała. „Punkt marma to łącze między fizjologią i świadomością”. Punkty te są miejscami, w których vata, pitta i kapha są obecne w swych najsubtelniejszych formach.

W obszarze szyi i barków często występuje sztywność i napięcie, w rezultacie których u wielu osób dochodzi do skurczów mięśni, bólów reumatycznych itp. Ayurvedyjski masaż z wykorzystaniem olejów z dodatkiem ekstraktów ziołowych przynosi ulgę w takich stanach, poprawiając krążenie krwi i elastyczność mięśni. Według ayurvedy przyczyną problemów w obrębie szyi i obręczy barkowej jest fakt, iż mięśnie te muszą podtrzymywać głowę, lub też garbienie się, powodujące stałe napięcie mięśni po obu stronach szyi.

 

Obecnie większość z nas doświadcza niewielkich bólów w różnych miejscach w ciele. Bóle karku, głowy, ramion – wszystkie one są wynikiem napięcia w obszarze obręczy barkowej. Poprzez masaż ramion można złagodzić te doznania, umożliwiając odprężenie barków i ramion. Masaż wspomaga też krążenie krwi i przywraca elastyczność.

Jego głównym zadaniem jest zwiększenie ukrwienia w całych kończynach dolnych, co pomaga zapobiegać żylakom. Ludzie starsi często cierpią z powodu obrzęków dolnych części nóg, a poprzez delikatny masaż ruchami skierowanymi w stronę węzłów chłonnych można je zredukować. Ten rodzaj masażu przynosi też dobre efekty w przypadku cellulitu, szorstkiej i suchej skóry, zwiotczenia mięśni ud itp.

 

Z uwagi na różne rodzaje noszonego obuwia, które często wywołuje wiele problemów, stopy wymagają więcej uwagi niż inne części ciała. Zgodnie z ayurvedą na stopach znajdują się punkty, które rządzą większością istotnych organów ludzkiego organizmu. Ayurvedyjski masaż stóp pomaga pozbyć się problemów i utrzymać stopy w dobrej kondycji, skupiając uwagę na tych właśnie punktach. Masaż ten ma też wyraźny wpływ na wiele organów wewnętrznych, jednocześnie kojąc i dodając energii. Stosowany regularnie  pomaga zwalczać suchość i szorstkość skóry, brak czucia w stopach i często bardzo bolesne pękanie pięt, a także ułatwia chodzenie i bieganie.

 

Ayurveda ma specjalny system zabiegów na miejscowe dolegliwości wywołane skręceniami, chorobami zwyrodnieniowymi stawów i kości,  zesztywniającym zapaleniem stawów kręgosłupa itp., zwany nadiswedanam.  Para wytwarzana przez specjalne wywary, kierowana jest na zaatakowane przez chorobę miejsca, bezpośrednio lub przez gumową rurkę. Przed zabiegiem na miejsca te nakłada się specjalny leczniczy olej.

Zastosowanie
* Pakshaghata (paraliż)
* Sandhi Vata (choroba zwyrodnieniowa stawów)
* Swasa (astma)
* Stany związane z zaburzeniami vata
* Ardita (paraliż twarzy)
* Gridhras (rwa kulszowa)
* Matishula (bóle pleców)

Korzyści z zabiegów nadiswedana
* Ulga w bólu i redukcja obrzęków
* Poprawa ruchomości stawów i zmniejszenie sztywności
* Poprawa krążenia krwi
* Redukcja sztywności mięśni

 

Mimo, że zabieg ten stosowany jest od ponad 5000 lat, jest szczególnie skuteczny we współczesnym świecie, w którym tak wiele osób zmaga się z problemami związanymi z nadwagą. Udvartana to specjalistyczny masaż mający na celu zmniejszenie wagi ciała. Specjalny proszek lub pasta z ziół jest nakładana na całe ciało, które następnie masuje się w specjalnym rytmie przez 45 minut do jednej godziny. Masaż ten nie tylko redukuje nadwagę ale poprawia też kondycję skóry i mięśni, krążenie krwi, znosi ból, przywraca elastyczność stawów, usuwa toksyny i likwiduje cellulit.

 

Kizhi to kolejny skuteczny zabieg ayurvedyjski. Na początku nakłada się na chore miejsce lekko podgrzany olej. Następnie nakłada się na nie różne mieszanki ziołowe, umieszczone w woreczkach z czystej bawełny i podgrzane parą, na ściśle określony czas. Na końcu miejsce jest masowane dłońmi lub tylko palcami. Czas zabiegu, siła nacisku i mieszanki ziołowe różnią się zależnie od dolegliwości i obszaru, na którym one występują.

 

Na chore miejsce nakłada się kawałek czystej bawełny zanurzony uprzednio w specjalnie przygotowanym oleju. Zabieg ten jest stosowany w przypadku ostrych bólów głowy lub mięśni, stawów itp. Jest też skuteczny u osób z zaburzeniami umysłowymi wywołanymi stresem, z napięciem mięśniowym i chorobami neurologicznymi.

Obecnie wiele osób ma problemy w obrębie głowy, w których szybko ulgę przynosi ayurvedyjski zabieg o nazwie shiro vasti. Jest on bardzo prosty – chodzi o to, by przez określony czas utrzymać na chorym miejscu leczniczy olej. Kawałek skóry lub innego, nie absorbującego tłuszczu materiału, owija się wokół głowy, specjalnie go formując, a następnie na określony czas wlewa się pod niego olej. W niektórych przypadkach uprzednio nakłada się specjalną pastę. Zabieg ten jest skuteczny także w przypadku migreny (shiro vyadhi), paraliżu twarzy (ardita), chronicznej bezsenności (anidra), zaburzeń psychicznych, niektórych problemów w obrębie szyi, niektórych zaburzeń funkcjonowania mózgu, choroby Parkinsona, otalgii, głuchoty, urazów głowy itd.

 

Podobnie jak w shiro vasti, specjalnie przygotowana pasta jest nakładana na plecy, a następnie lekko podgrzany olej, który utrzymuje się tam przez określony czas, zależny od dolegliwości. Zabieg ten jest skuteczny w przypadku problemów z kręgosłupem, chorób zwyrodnieniowych stawów,  zwyrodnień w obrębie lędźwi, lumbago, rwy kulszowej itp. Zabieg najczęściej stosuje się na okolice lędźwi. Może być także stosowany u osób ze zwyrodnieniami w obrębie szyi i bólami barków; wówczas nakłada się pastę na miejsca w obszarze szyi.

Jednym z ayurvedyjskich sposobów leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów jest janu vasti, który także polega na nakładaniu lekko podgrzanego oleju leczniczego na stawy kolanowe lub inne zaatakowane przez chorobę miejsca,  na określony okres czasu, zależny od stopnia zaawansowania choroby. Aby utrzymać temperaturę oleju, jeśli zachodzi taka potrzeba jest on nakładany kilkakrotnie w trakcie zabiegu.

 

Obecnie często spotyka się wiele zaburzeń oczu, wynikających głównie ze złych nawyków i zaniedbania. Ayurvedyjski system uzdrawiania oferuje wiele zabiegów przywracających właściwe funkcjonowanie oczu – nethra tarpana jest właśnie jednym z nich. Specjalna pasta jest nakładana na oczy w taki sposób, by uformować rodzaj naczyń, do których następnie wlewa się leczniczy olej na czas określony przez specjalistę, w zależności od rodzaju zaburzenia. W niektórych przypadkach używa się w tym celu specjalnych soków.

Do zaburzeń, na które pomaga ten zabieg, należą: krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm, katarakta, pieczenie oczu, suchość i łzawienie, bóle oczu, ślepota zmierzchowa, zez itp. Zabieg wzmacnia zewnętrzne i wewnętrzne mięśnie oczne, krążenie krwi itd., poprawiając wzrok i wygląd oczu. Dla osiągnięcia lepszych wyników zaleca się stosowanie zabiegu przez kilka dni.

Mieszanka leczniczych ziół w postaci pasty nakładana jest na głowę na określony okres czasu. Zabieg jest skuteczny w przypadku zaburzeń psychicznych i neurologicznych, przedwczesnego wypadania włosów, siwienia, migreny, łuszczycy itp.

 

Całe ciało nieprzerwanie polewa się olejem i masuje. Zabieg skutkuje odnową całego organizmu i ulgą w bólach stawów i mięśni.

 

Kawałek czystej bawełny złożony w prostokąt o wymiarach ok. 7x9cm zanurza się w oleju wzmocnionym ekstraktem ziołowym i nakłada na czoło pacjenta. Zabieg stosuje się w przypadku zaburzeń nerwowych i innych dolegliwości zlokalizowanych powyżej szyi.

 

Jest to ayurvedyjski zabieg stosowany w przypadku różnych rodzajów zapaleń. Specjalna pasta lecznicza jest nakładana na cały obszar zajęty zapaleniem, przynosząc natychmiastową ulgę w bólu i stopniowo znosząc stan zapalny. Zabieg jest skuteczny w przypadku chorób takich jak artretyzm, dna moczanowa itp., a także w niektórych chorobach skóry.

 

Ten zabieg jest stosowany w chorobach wynikających z zaburzeń krwi, a wykorzystuje się do niego pijawki lub specjalne bańki. Jest skuteczny w przypadku egzemy, świerzbu, białaczki, zastoju krwi skutkującego miejscowymi stanami zapalnymi itd.

 

Podobnie jak w shiro vasti ze specjalnej pasty formuje się rodzaj naczynia w obrębie serca. Naczynie to następnie wypełnia się lekko podgrzanym leczniczym olejem, który zmienia się co jakiś czas dla utrzymania temperatury. Zabieg ma na celu poprawę i wzbogacenie krwi oraz utrzymanie zdrowych mięśni i tkanek w tym obszarze. Zapobiega udarom i zawałom, wzmacnia system nerwowy. Jest skuteczny w przypadku astmy, bólów w klatce piersiowej, trudnościom w oddychaniu itp.

 

W systemie ayurvedyjskim znajduje się cały rozdział poświęcony akupresurze. Starożytne ayurvedyjskie księgi podają, że akupresura powstała i została rozwinięta na terenie Azji ponad 5000 lat temu i do dziś jest skutecznie stosowana. Polega na uciskaniu palcami specjalnych punktów, co stymuluje naturalną zdolność organizmu do samouzdrawiania. Skuteczność zabiegu zależy głównie od siły i wrażliwości dłoni terapeuty. Mimo, że zarówno akupresura, jak i akupunktura wykorzystują te same punkty na ciele i meridiany, w akupunkturze stosuje się igły, a w akupresurze jedynie nacisk palców.

Główne korzyści jakie przynosi akupresura, to poprawa krążenia krwi, wzmocnienie układu odpornościowego i rozrodczego oraz detoksykacja organizmu. Akupresura redukuje także bóle i napięcia mięśni, rozwija duchowość i poprawia ogólny stan zdrowia, dodając sił życiowych i energii.

Ayurvedyjska panchakarma zaczyna się od zabiegu vamana karma (wymiotów). Celem zabiegu jest usunięcie z ciała zaburzonej energii kapha poprzez prowokowanie wymiotów. Zgromadzone w organizmie toksyny i niestrawione resztki pokarmu są sprowadzane do żołądka a następnie usuwane przez wymioty. Ponieważ zabieg usuwa  kapha, odblokowuje układ oddechowy. Terapia jest skuteczna w przypadku chorób wynikających z zaburzeń kapha i chorób związanych z ama. Należą do nich: bronchit, astma, niestrawność, choroby skóry, zaburzenia układu oddechowego, zaburzenia psychiczne itp.

 

Zabieg stosuje się w celu usunięcie zaburzonej energii pitta – toksyn nagromadzonych w układzie żołądkowo-jelitowym. Polega on na wprowadzaniu ziołowych, leczniczych mieszanek przez odbyt. Jest skuteczny w przypadku zaburzeń metabolizmu, zaparć, infekcji bakteryjnych, cukrzycy, astmy, dolegliwości skórnych, zaburzeń trawienia, porażenia poprzecznego (paraplegii), chorób stawów, łuszczycy, chorób układu rodnego itp. Virechana karma jest drugim stopniem panchakarmy.

 

Ayurveda zaleca dwa rodzaje lewatyw. Jeden wykonuje się z użyciem oleju (sneha vasti), w drugim (kashya vasti) wykorzystuje się pasty lub wywary ziołowe. Celem obu zabiegów jest usunięcie zaburzeń vata.

 

Najpierw stosuje się masaż brzucha i pleców, a następnie lewatywę z leczniczego oleju. Zabieg jest bardzo skuteczny w przypadku zaparć, paraliżu, dny moczanowej, reumatyzmu, dolegliwości neurologicznych, bólów pleców itp. Poprawia też ogólną odporność organizmu i usuwa toksyny z okrężnicy. Przynosi też dobre efekty w przypadku otyłości, osłabienia libido i zmęczenia. Poprawia krążenie krwi i elastyczność ciała, dodaje energii.

 

Zazwyczaj zabieg ten stosuje się po sneha vasti. Mieszanka ziół w postaci pasty z wywarem podawana jest w sposób podobny do sneha vasti. Zabieg jest skuteczny w przypadku zapalenia stawów, zaparć, paraliżu, dolegliwości neurologicznych, rwy kulszowej, przetoki, porażenia połowiczego, reumatyzmu itp.

 

Zabieg polega na wprowadzeniu do odbytnicy płynnej mieszanki ziołowej. Jest najskuteczniejszy w leczeniu zaburzeń vata i wynikających z nich zaparć, zaburzeń seksualnych, bólu pleców spowodowanych kamicą nerkową, bólów stawów w rwie kulszowej, artretyzmie, reumatyzmie itp. Zaburzenia vata wywołujące większość chorób można skutecznie kontrolować za pomocą zabiegów basti. Zgodnie z tradycyjnymi tekstami jest osiem głównych typów basti: anuvasana, niruha-asthapana, uttara, matra, karma, kala, yoga i bruhana.

 

Ciepły olej leczniczy wlewa się do uszu na określony okres czasu. Zabieg przeczyszcza uszy i jest skuteczny w przypadku głuchoty, bólów uszu, szumów w uszach i niektórych zaburzeniach neurologicznych.

Oleje z ziołowymi ekstraktami są wprowadzane do przewodów nosowych. Zabieg usuwa kapha nagromadzone w obrębie głowy i szyi. Jest skuteczny w leczeniu zaburzeń uszu i oczu, chronicznego zapalenia zatok, bólów głowy, migreny, bezsenności, przedwczesnego siwienia, sztywności karku, przekrwienia błony śluzowej nosa, katarakty, chorób oczu, nosa, uszu, jamy ustnej i głowy. Poprawia też pamięć i wzrok.

Nasya Karma to jedna z ayurvedyjskich metod panchakarmy, terapia nasya, to proces w którym środek leczniczy (oleje z esencjami ziołowymi i preparaty płynne) podaje się przez przewody nosowe. Jako że nos jest bramą wiodącą w głąb głowy, terapia ta – stosowana systematycznie – jest bardzo skuteczna w przypadku leczenia schorzeń związanych z tym obszarem ciała. Zabiegi nasya karma otwierają kanały w głowie poprawiając proces natleniania  (prana), który ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu. Stosowane regularnie, zabiegi te mają dobroczynne działanie na organizm, ponieważ utrzymują w zdrowiu oczy, nos i uszy. Zapobiegają też siwieniu włosów i brody. Poniżej znajduje się więcej informacji na temat nasya karma.

W tym rodzaju nasya karma suche sproszkowane środki lecznicze (a nie oleje) są wdmuchiwane do nosa za pomocą specjalnej rurki. Pradhamana nasya jest wykorzystywana głównie w terapii schorzeń typu kapha, takich jak bóle głowy, uczucie ciężkości w głowie, przeziębienia, blokady w nosie, lepkość powiek i chrypa, wywołanych przez lepkie kapha, czy zapalenie zatok. Stany chroniczne, takie jak guzy czy zapalenie szyjnych węzłów chłonnych także można skutecznie leczyć z wykorzystaniem pradhamana karma. Niektóre schorzenia skóry ustępują szybko po zastosowaniu tego typu nasya karmy. Epilepsja, senność, parkinsonizm, zapalenia błon śluzowych, jak również nadmierne przywiązywanie się, chciwość i pożądliwość mogą być skutecznie leczone tą właśnie terapią. W zabiegach pradhamana karmy tradycyjnie używa się sproszkowanych środków takich jak brahmi.

W tej terapii wykorzystuje się ghee, oleje, sól, shatavari ghee (ghee ze szparagiem lekarskim), ashavagandha ghee (ghee z withania somnifera czyli tzw. „indyjskim żeń-szeniem”) i mleko z dodatkiem środków leczniczych w celu usunięcia zaburzeń vata. Badania sugerują, że terapia ta jest skuteczna w przypadku niepokoju, nerwowości, lęków, zawrotów głowy, negatywnych myśli. U osób cierpiących z powodu uczucia ciężkości powiek, zapalenia kaletki maziowej, sztywności karku, wysychania zatok czy utraty powonienia brushana nasya to najlepszy wybór.

Jest wykorzystywana zgodnie z tym, która dosha jest w nierównowadze. Na ogół stosuje się ją w przypadku zaburzeń typu pitta, takich jak przerzedzanie włosów, zapalenie spojówek i dzwonienie w uszach. W terapii tej wykorzystuje się wywary ziołowe, napary i oleje z dodatkiem substancji leczniczych.

Ten rodzaj zabiegów wykorzystywany jest z zaburzeniach typu vata-pitta lub kapha-pitta. Wywary i oleje z dodatkiem środków leczniczych są wlewane przez przewody nosowe.

Ten rodzaj nasya karma wykorzystuje ghee/olej. Terapię przeprowadza się z konkretnego powodu, którym nie musi być sama choroba, lecz związane z nią uczucie niepokoju.

W tych zabiegach czysty mały palec zanurzamy w ghee lub oleju a następnie wsuwamy go do nozdrza, natłuszczając i masując delikatnie kanał nosowy. Otwiera się w ten sposób głębokie tkanki nosa. Wykonywany regularnie, zabieg pratimarshya w znacznym stopniu redukuje stres.

Afonia
Bronchit
Katarakta
Katar
Chroniczne przeziębienia
Przeziębienia
Choroby jamy ustnej, nosa, uszu, oczu i głowy
Choroby powiek
Suchość przewodów nosowych
Paraliż twarzy
Zapalenie torebki barkowej
Bóle głowy
Chrypka
Histeria
Migrena
Stwardnienie rozsiane
Choroba Parkinsona
Zaburzenia nasienia
Bóle barkowe
Przekrwienie zatok
Zapalenie zatok
Jąkanie
Sztywność głowy, szyi, zębów i szczęk
Tężec
Zapalenie migdałków
Bóle zębów i inne choroby zębów
Zapalenie języczka